Степанівська ЗОШ І-ІІІ ст.
НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ НА
СУЧАСНОМ УРОЦІ
УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ НА
СУЧАСНОМ УРОЦІ
УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Усі громадяни належать державі,
А кожний з них- частина держави.
Сьогодні виховання громадянина – патріота – цілеспрямований, систематичний, регульований процес, мета якого – утвердження свідомості нації, народу, етнічної культури, мовної єдності, кращих рис характеру громадянина України.
Уроки української літератури дають змогу реалізувати мету національно - патріотичного виховання в повному обсязі. Цьому сприяє багатий ідейно – тематичний зміст запропонованих програмою художніх творів. Програма з української літератури повністю підпорядковується головній виховній меті – формувати національно свідому, духовно багату особистість, здатну до самовизначення, самореалізації та самовдосконалення.
Основними напрямами виховання національної свідомості та патріотизму на моїх уроках є:
- виховання пошани й любові до рідної мови, прагнення зберегти її, бо «нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову» (Ліна Костенко);
-формування думки про суспільну значимість родини, сім’ї, роду.
- формування знань про історію України, держави і національні символи;
- формування стійкості у своїх національних переконаннях.
Тому при плануванні роботи добираю такі теми:- «Український патріотизм як стан душі українця» ( за романом П.Куліша «Чорна рада»).
- «Згадаймо праведних гетьманів. Де їх могили?» (Т.Шевченко)
- Вікторини на тему козацтва. Знайомство з життям і побутом козаків.
- «Згадаймо праведних гетьманів. Де їх могили?» (Т.Шевченко)
- Вікторини на тему козацтва. Знайомство з життям і побутом козаків.
-Творчі роботи «Минуле й майбутнє рідного краю», «Багатство рідної землі».
-Проекти «Козацькому роду – нема переводу», «Люди, що живуть поруч».
-Проекти «Козацькому роду – нема переводу», «Люди, що живуть поруч».
-Лекції – роздуми «Українці за кордоном», «Що таке діаспора».
- Конкурси прислів’їв, приказок
У процесі вивчення української літератури найважливіше місце посідає процес формування пошани й любові до рідного слова. Вдячним матеріалом для цього є усна народна творчість. Знайомство з прислів'ями та приказками не тільки поповнює активний словник школярів, але й активізує розумові процеси, підтримує пізнавальний інтерес, допомагає виховувати високі моральні якості. Учні з захопленням знайомляться з народними звичаями та обрядами, так майстерно виписаними українськими митцями: І.Котляревським («Енеїда, «Наталка Полтавка»), Г.Квіткою - Основ’яненком («Маруся», «Конотопська відьма»), І.Нечуєм - Левицьким («Кайдашева сім’я»), Ю.Яновським («Вершники»)… Тож залучаю дітей до пошукової роботи: збирання прислів’їв, приказок, повір’їв, прикмет, загадок.
Вважаю, що учні мають чітко усвідомлювати себе частиною своєї сім’ї, родини. Слова «рід, родина, народ» - одного кореня, тож людина не любитиме своєї Батьківщини, якщо цуратиметься батька й матері, рідної мови. З яким захоплення учні розповідають про батьків, дідусів, бабусь, їх професії й захоплення, традиції своїх родин. Тож разом з учнями створюємо проекти «Традиції моєї родина».
Прикладом високого патріотизму є, беззаперечно, життя й творчість
Т. Г. Шевченка. Шевченкове слово стало зброєю в боротьбі за кращу долю рідного народу, він свято вірив у його світле майбутнє:
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине
Тож вивчаючи творчість великого Кобзаря, заохочую учнів до творчих видів робіт: інсценізацій фрагментів творів, написання рефератів, створення проектів, презентацій. Всі наробки використовуємо на уроках та під час проведення Шевченківських днів. Наприклад:
- «Т.Г.Шевченко – геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні»;
- «Тарасові слова – то правда жива»;
-"В своїй хаті своя правда, і сила, і воля…"
Багато талановитих письменників пожертвували собою з любові до рідного краю, свого народу. Наприклад В. Симоненко (творчість вивч. в 11-у класі) прожив усього 28 років, залишивши нам безцінну спадщину роздумів у творах. Патріотична лірика, любов до рідної України посідає визначальне місце в його творчості. В.Симоненко знайшов проникливі, яскраві образи, щоб передати силу любові до Батьківщини, до рідної української землі. Усім добре відомі його слова, які стали піснею:
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Виховання патріотизму та громадянськості найкраще проявляється через любов до України, відданість їй, в усвідомленні бажання й готовності стати на захист рідної землі за прикладом наших предків: запорозького козацтва. Особливу цікавість і симпатію в учнів викликає образ українського козака – захисника Батьківщини, носія високої національної свідомості та глибокої духовності. Козацька педагогіка формувала в підростаючих поколіннях українців синівську вірність рідній землі. На уроках української літератури часто використовую дидактичний матеріал про славних лицарів України. З великим захопленням учні приймають участь у театралізованому дійстві «Згадаймо праведних гетьманів» під час інноваційних уроків.
Яскравим прикладом патріотизму є творчість П.Куліша. Його слова
Виростайте, дітки, в щасливу годину,
Ой рятуйте – визволяйте ще раз Україну!
вважаю актуальними, тому часто використовую як епіграф.
Найбільшим надбанням Куліша-прозаїка вважається перший в українській літературі історичний роман-хроніка “Чорна рада”. Опрацьовуючи цей твір
створюємо разом з учнями урок-проект «Козацькому роду - нема переводу»,
на якому досліджуємо історичну долю України, стосунки між Україною та Росією, тогочасні й теперішні, утверджуємо думку про необхідність національної злагоди українців, бо як казав П.Куліш «Минуле вже нам не підвладне, але майбутнє залежить від нас»
Отже, на мою думку, тільки систематичне національно-патріотичне виховання на сучасному уроці української літератури може сформувати людину – громадянина з національним складом мислення та природним почуттям гордості, що ти – українець. Виховуючи в учнях любов до рідного краю, поваги до мови і традицій свого народу, ми формуємо гідне майбутнє нашого народу.
Список літератури
1. Методичні рекомендації з питань організації виховної роботи в навчальних закладах у 2014/2015 н.р. 2. Лист МОН України від 25.07.2014 № 1/9-376 «Про методичні рекомендації з питань організації виховної роботи в навчальних закладах у 2014/2015 н.р.» Наказ МОН України від 31.10. 2011
№ 1243 «Про основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України».
2. Вертій О. Методика вивчення української літератури на сучасному етапі:
основні ознаки і поняття // Дивослово. - 2012. - № 3.
Комментариев нет:
Отправить комментарий