Національно- патріотичне виховання

Шавшина А.М.,
учитель української мови та літератури
Степанівська ЗОШ І-ІІІ ст.

НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ НА 
СУЧАСНОМ  УРОЦІ 
УКРАЇНСЬКОЇ  ЛІТЕРАТУРИ

                                                  Усі громадяни належать державі,
                                                 А кожний з них- частина держави.
                                                                                                                                                                                                                                                   
       Сьогодні виховання громадянина – патріота – цілеспрямований, систематичний, регульований процес, мета якого – утвердження свідомості нації, народу, етнічної культури, мовної єдності, кращих рис характеру громадянина України.
      Уроки української  літератури дають  змогу реалізувати мету національно  - патріотичного виховання в повному обсязі.   Цьому сприяє багатий ідейно – тематичний зміст запропонованих програмою художніх          творів. Програма з української літератури повністю підпорядковується головній виховній меті – формувати національно свідому, духовно багату особистість, здатну до самовизначення, самореалізації та самовдосконалення.
        Основними   напрямами  виховання  національної свідомості та  патріотизму на моїх   уроках  є:
виховання пошани й любові до рідної мови, прагнення зберегти її, бо  «нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову» (Ліна  Костенко);
-формування думки про суспільну  значимість  родини, сім’ї, роду.
- формування  знань  про  історію  України,  держави і  національні  символи;
- формування стійкості у своїх національних переконаннях.
         Тому при плануванні роботи добираю такі теми:- «Український патріотизм як стан душі українця» ( за романом П.Куліша «Чорна рада»).
- «Згадаймо праведних гетьманів. Де їх могили?» (Т.Шевченко)
- Вікторини на тему козацтва. Знайомство з життям і побутом козаків.
-Творчі роботи «Минуле й майбутнє рідного краю», «Багатство рідної землі».
-Проекти  «Козацькому роду – нема переводу», «Люди, що живуть поруч».
-Лекції – роздуми «Українці за кордоном», «Що таке діаспора».
- Конкурси прислів’їв, приказок
      У процесі вивчення української літератури найважливіше місце посідає процес формування пошани й любові до рідного слова. Вдячним матеріалом для цього є усна народна творчість. Знайомство з прислів'ями та приказками не тільки поповнює активний словник школярів, але й активізує розумові процеси, підтримує пізнавальний інтерес, допомагає виховувати високі моральні якості. Учні з захопленням знайомляться з народними звичаями та обрядами, так майстерно виписаними українськими митцями: І.Котляревським («Енеїда, «Наталка Полтавка»), Г.Квіткою - Основ’яненком («Маруся», «Конотопська відьма»), І.Нечуєм - Левицьким («Кайдашева сім’я»), Ю.Яновським («Вершники»)… Тож  залучаю дітей до пошукової роботи:  збирання прислів’їв, приказок, повір’їв, прикмет, загадок.
      Вважаю, що учні мають чітко усвідомлювати себе частиною своєї сім’ї, родини.   Слова «рід, родина, народ» - одного кореня, тож людина не любитиме своєї Батьківщини, якщо цуратиметься батька й матері, рідної мови. З яким захоплення учні розповідають про батьків, дідусів, бабусь, їх професії й захоплення, традиції своїх родин. Тож разом з учнями створюємо проекти «Традиції моєї родина».
     Прикладом високого патріотизму є, беззаперечно, життя й творчість
Т. Г. Шевченка. Шевченкове слово стало зброєю в боротьбі за кращу долю рідного народу, він свято вірив у його світле майбутнє:
Наша дума, наша пісня
                                               Не вмре, не загине
     Тож вивчаючи творчість великого Кобзаря, заохочую учнів до творчих видів робіт: інсценізацій фрагментів творів, написання рефератів, створення проектів, презентацій.  Всі наробки використовуємо на уроках та під час проведення Шевченківських днів. Наприклад:
- «Т.Г.Шевченко – геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні»;
- «Тарасові слова – то правда жива»;
-"В своїй хаті своя правда, і сила, і воля…"
    Багато талановитих письменників пожертвували собою з любові до рідного краю, свого народу. Наприклад В. Симоненко (творчість вивч. в 11-у класі) прожив усього 28 років, залишивши нам безцінну спадщину роздумів у творах. Патріотична лірика, любов до рідної України посідає визначальне місце в його творчості. В.Симоненко знайшов проникливі, яскраві образи, щоб передати силу любові до Батьківщини, до рідної української землі. Усім добре відомі його слова, які стали піснею:
Можна все на світі вибирати, сину,
      Вибрати не можна тільки Батьківщину.
     Виховання патріотизму та громадянськості найкраще проявляється через    любов до України, відданість їй, в усвідомленні бажання й готовності стати на захист рідної землі за прикладом наших предків: запорозького козацтва. Особливу цікавість і симпатію в учнів викликає образ українського козака – захисника Батьківщини, носія високої національної свідомості та глибокої духовності. Козацька педагогіка формувала в підростаючих поколіннях українців синівську вірність рідній землі. На уроках української літератури часто використовую дидактичний матеріал про славних лицарів України. З великим захопленням учні приймають участь у театралізованому дійстві «Згадаймо праведних гетьманів» під час інноваційних уроків.
        Яскравим прикладом патріотизму є творчість П.Куліша. Його слова
Виростайте, дітки, в щасливу годину,
        Ой рятуйте – визволяйте ще раз Україну!
 вважаю актуальними, тому часто використовую як епіграф.
     Найбільшим надбанням Куліша-прозаїка вважається перший в українській літературі історичний роман-хроніка  “Чорна рада”. Опрацьовуючи цей твір
створюємо разом з учнями урок-проект «Козацькому роду - нема переводу»,
на якому досліджуємо історичну долю України, стосунки між Україною та Росією, тогочасні й теперішні,  утверджуємо думку про необхідність національної зла­годи українців, бо як казав П.Куліш «Минуле вже нам не підвладне,  але майбутнє залежить від нас»
     Отже, на мою думку, тільки систематичне національно-патріотичне виховання на сучасному уроці української літератури може сформувати людину – громадянина з національним складом мислення та природним почуттям гордості, що ти – українець.  Виховуючи в учнях любов до рідного краю, поваги до мови і традицій свого народу ми формуємо гідне майбутнє нашого народу.



     Список  літератури
1. Методичні рекомендації з питань організації виховної роботи в навчальних закладах у 2014/2015 н.р. 2. Лист МОН України від 25.07.2014 № 1/9-376 «Про методичні рекомендації з питань організації виховної роботи в навчальних закладах у 2014/2015 н.р.» Наказ МОН України від 31.10. 2011
№ 1243 «Про основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України».
2. Вертій О. Методика вивчення української літератури на сучасному етапі:
основні ознаки і поняття // Дивослово. - 2012. - № 3.
3. Жадан М.Н. Виховуємо патріотів художнім словом //Вивчаємо українську мову та літературу.– 2012 - № 15. 




Комментариев нет:

Отправить комментарий